طريقة عمل لعبة الثعبان بلغة السي بلس ++Snake Game in c

 

طريقة عمل لعبة الثعبان بلغة السي بلس  ++Snake Game in c

طريقة عمل لعبة الثعبان بلغة السي بلس  ++Snake Game in c


متابعي المدونه والموقع الاعزاء مرحبا بكم من جديد في مقالة جديده في اكواد  لغة السي بلس بلس وفي هذه التدوينه سوف نتحدث عن كود لعبة الثعبان الشهيره في جميع اجهزة الموبايل القديمه وهذه اللعبه محببه لدى العديد من الاشخاص ويفضلها كثير من الاشخاص ايضا سواء كبير او صغير السن لان فكرتها ببساطه انه يوجد ثعبان كل مهمتك انك تجعله ياكل الحرف الموجود في المساحه بدون ان يلمس الثعبان نفسه فان لمس الثعبان نفسه فسوف تخسر ومع كل مره يلتهم فيها الثعبان الحروف يكبر وهذه فكره اللعبه باختصار لمن لا يعرفها ، ولا اعتقد انه لا يوجد شخص الى الان لايعرفونها خلافا عن الجيل الجديد  ( جيل الايباد  😂 😂 ) لانه ربما لم يراها لانه عندما ولد وجد الاجهزه اللوحيه فلا اطيل عليكم في التدوينه وسنتوجه الى الكود وللمعلوميه هذا الكود منقول


كود لعبة الثعبان بالسي بلس بلس


 لاستخدام الكود سوف تحتاج الى اي محرر c++ لكي تقوم بتجربة الكود عليه انسخ كل مابي الاسفل واصلقه في المحرر الذي تستعمله


كود لعبة الثعبان بالسي بلس بلس


#include<stdafx.h>

#include <stdio.h>

#include <time.h>

#include <stdlib.h>

#include <conio.h>

#include<time.h>

#include<ctype.h>

#include <time.h>

#include <windows.h>

#include <process.h>

#define UP 72

#define DOWN 80

#define LEFT 75

#define RIGHT 77



int length;

int bend_no;

int len;

char key;int life;void record();

void load();

void Delay(long double);

void Move();

void gotoxy(int x, int y);

void GotoXY(int x,int y);

void Bend();

void Boarder();

void Down();

void Left();

void Up();

void Print();

void Food();

int Score();

void Right();

void ExitGame();

int Scoreonly();

struct coordinate{

    int x;

    int y;

    int direction;

};

typedef struct coordinate coordinate;

coordinate head, bend[500],food,body[30];

int main()

{

    char key;

    Print();

    system("cls");

    load();

    length=5;

    head.x=25;

    head.y=20;

    head.direction=RIGHT;

    Boarder();

    Food();                           //to generate the initial food blob coordinates

    life=3;                            //number of lives the game player have

    bend[0]=head;

    Move();                        //initializing initial bend coordinate

    return 0;

}





void Move()

{

    int a,i;

    do{

        Food();

        fflush(stdin);

        len=0;

        for(i=0;i<30;i++)

        {

            body[i].x=0;

            body[i].y=0;

            if(i==length)

            break;

        }

        Delay(length);

        Boarder();

        if(head.direction==RIGHT)

            Right();

        else if(head.direction==LEFT)

            Left();

        else if(head.direction==DOWN)

            Down();

        else if(head.direction==UP)

            Up();

        ExitGame();

    }while(!kbhit());

    a=getch();

    if(a==27)

    {

        system("cls");

        exit(0);

    }

    key=getch();

    if((key==RIGHT&&head.direction!=LEFT&&head.direction!=RIGHT)||(key==LEFT&&head.direction!=RIGHT&&head.direction!=LEFT)||(key==UP&&head.direction!=DOWN&&head.direction!=UP)||(key==DOWN&&head.direction!=UP&&head.direction!=DOWN))

    {

        bend_no++;

        bend[bend_no]=head;

        head.direction=key;

        if(key==UP)

            head.y--;

        if(key==DOWN)

            head.y++;

        if(key==RIGHT)

            head.x++;

        if(key==LEFT)

            head.x--;

        Move();

    }

    else if(key==27)

    {

        system("cls");

        exit(0);

    }

    else

    {

        printf("\a");

        Move();

    }

}

void gotoxy(int x, int y)

{

 COORD coord;

 coord.X = x;

 coord.Y = y;

 SetConsoleCursorPosition(GetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE), coord);

}

void GotoXY(int x, int y)

{

    HANDLE a;

    COORD b;

    fflush(stdout);

    b.X = x;

    b.Y = y;

    a = GetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE);

    SetConsoleCursorPosition(a,b);

 }

void load(){

    int row,col,r,c,q;

    gotoxy(36,14);

    printf("loading...");

    gotoxy(30,15);

    for(r=1;r<=20;r++){

    for(q=0;q<=100000000;q++);//to display the character slowly

    printf("%c",177);}

    getch();

}

void Down()

{

    int i;

    for(i=0;i<=(head.y-bend[bend_no].y)&&len<length;i++)

    {

        GotoXY(head.x,head.y-i);

        {

            if(len==0)

                printf("v");

            else

                printf("*");

        }

        body[len].x=head.x;

        body[len].y=head.y-i;

        len++;

   }

    Bend();

    if(!kbhit())

        head.y++;

}

void Delay(long double k)

{

    Score();

    long double i;

    for(i=0;i<=(10000000);i++);

}

void ExitGame()

{

    int i,check=0;

    for(i=4;i<length;i++)   //starts with 4 because it needs minimum 4 element to touch its own body

    {

        if(body[0].x==body[i].x&&body[0].y==body[i].y)

        {

            check++;    //checks value increases as the coordinates of head is equal to any other body coordinate

        }

        if(i==length||check!=0)

            break;

    }

    if(head.x<=10||head.x>=70||head.y<=10||head.y>=30||check!=0)

    {

        life--;

        if(life>=0)

        {

            head.x=25;

            head.y=20;

            bend_no=0;

            head.direction=RIGHT;

            Move();

        }

        else

        {

            system("cls");

            printf("All lives Gone\nBetter Luck Next Time!\nPress any key to quit\n");

            record();

            exit(0);

        }

    }

}

void Food()

{

    if(head.x==food.x&&head.y==food.y)

    {

        length++;

        time_t a;

        a=time(0);

        srand(a);

        food.x=rand()%70;

        if(food.x<=10)

            food.x+=11;

        food.y=rand()%30;

        if(food.y<=10)

            food.y+=11;

    }

    else if(food.x==0)     //to create food for the first time

    {

        food.x=rand()%70;

        if(food.x<=10)

            food.x+=11;

        food.y=rand()%30;

        if(food.y<=10)

            food.y+=11;

    }





}

void Left()

{

    int i;

    for(i=0;i<=(bend[bend_no].x-head.x)&&len<length;i++)

    {

        GotoXY((head.x+i),head.y);

       {

                if(len==0)

                    printf("<");

                else

                    printf("*");

        }

        body[len].x=head.x+i;

        body[len].y=head.y;

        len++;

    }

    Bend();

    if(!kbhit())

        head.x--;

}

void Right()

{

    int i;

    for(i=0;i<=(head.x-bend[bend_no].x)&&len<length;i++)

    {

        //GotoXY((head.x-i),head.y);

        body[len].x=head.x-i;

        body[len].y=head.y;

        GotoXY(body[len].x,body[len].y);

        {

            if(len==0)

                printf(">");

            else

                printf("*");

        }

        /*body[len].x=head.x-i;

        body[len].y=head.y;*/

        len++;

    }

    Bend();

    if(!kbhit())

        head.x++;

}

void Bend()

{

    int i,j,diff;

    for(i=bend_no;i>=0&&len<length;i--)

    {

            if(bend[i].x==bend[i-1].x)

            {

                diff=bend[i].y-bend[i-1].y;

                if(diff<0)

                    for(j=1;j<=(-diff);j++)

                    {

                        body[len].x=bend[i].x;

                        body[len].y=bend[i].y+j;

                        GotoXY(body[len].x,body[len].y);

                        printf("*");

                        len++;

                        if(len==length)

                            break;

                    }

                else if(diff>0)

                    for(j=1;j<=diff;j++)

                    {

                        /*GotoXY(bend[i].x,(bend[i].y-j));

                        printf("*");*/

                        body[len].x=bend[i].x;

                        body[len].y=bend[i].y-j;

                        GotoXY(body[len].x,body[len].y);

                        printf("*");

                        len++;

                        if(len==length)

                            break;

                    }

            }

        else if(bend[i].y==bend[i-1].y)

        {

            diff=bend[i].x-bend[i-1].x;

            if(diff<0)

                for(j=1;j<=(-diff)&&len<length;j++)

                {

                    /*GotoXY((bend[i].x+j),bend[i].y);

                    printf("*");*/

                    body[len].x=bend[i].x+j;

                    body[len].y=bend[i].y;

                    GotoXY(body[len].x,body[len].y);

                        printf("*");

                    len++;

                    if(len==length)

                            break;

                }

            else if(diff>0)

                for(j=1;j<=diff&&len<length;j++)

                {

                    /*GotoXY((bend[i].x-j),bend[i].y);

                    printf("*");*/

                    body[len].x=bend[i].x-j;

                    body[len].y=bend[i].y;

                    GotoXY(body[len].x,body[len].y);

                        printf("*");

                    len++;

                    if(len==length)

                        break;

                }

        }

    }

}

void Boarder()

{

    system("cls");

    int i;

    GotoXY(food.x,food.y);   /*displaying food*/

        printf("F");

    for(i=10;i<71;i++)

    {

        GotoXY(i,10);

            printf("!");

        GotoXY(i,30);

            printf("!");

    }

    for(i=10;i<31;i++)

    {

        GotoXY(10,i);

            printf("!");

        GotoXY(70,i);

        printf("!");

    }

}

void Print()

{    //GotoXY(10,12);

    printf("\tWelcome to the mini Snake game.(press any key to continue)\n");

   getch();

    system("cls");

    printf("\tGame Play Instructions:\n");

    printf("\n-> Use arrow keys to move the snake.\n\n-> You will be provided food blobs at the several coordinates of the screen which you have to make your snake eat. Everytime you eat a food the length of the snake will be increased by 1 element and thus the score.\n\n-> Here you are provided with three lives. Your life will decrease as you hit the wall or snake's body.\n\n-> YOu can pause the game in its middle by pressing any key. To continue the paused game press any other key once again\n\n-> If you want to exit press esc. \n");

    printf("\n\nPress any key to continue...");

    if(getch()==27)

    exit(0);

}

void record(){

    char plname[20],nplname[20],cha,c;

    int i,j,px;

    FILE *info;

    info=fopen("record.txt","a+");

    getch();

    system("cls");

    printf("Enter your name\n");

    scanf("%[^\n]",plname);

    //************************

    for(j=0;plname[j]!='\0';j++){ //to convert the first letter after space to capital

    nplname[0]=toupper(plname[0]);

    if(plname[j-1]==' '){

    nplname[j]=toupper(plname[j]);

    nplname[j-1]=plname[j-1];}

    else nplname[j]=plname[j];

    }

    nplname[j]='\0';

    //*****************************

    //sdfprintf(info,"\t\t\tPlayers List\n");

    fprintf(info,"Player Name :%s\n",nplname);

     //for date and time

   time_t mytime;

   mytime = time(NULL);

   fprintf(info,"Played Date:%s",ctime(&mytime));

      //**************************

      fprintf(info,"Score:%d\n",px=Scoreonly());//call score to display score

      //fprintf(info,"\nLevel:%d\n",10);//call level to display level

    for(i=0;i<=50;i++)

    fprintf(info,"%c",'_');

    fprintf(info,"\n");

    fclose(info);

    printf("wanna see past records press 'y'\n");

    cha=getch();

    system("cls");

    if(cha=='y'){

    info=fopen("record.txt","r");

    do{

        putchar(c=getc(info));

        }while(c!=EOF);}

      fclose(info);

}

int Score()

{

    int score;

    GotoXY(20,8);

    score=length-5;

    printf("SCORE : %d",(length-5));

    score=length-5;

    GotoXY(50,8);

    printf("Life : %d",life);

    return score;

}

int Scoreonly()

{

int score=Score();

system("cls");

return score;

}

void Up()

{

    int i;

    for(i=0;i<=(bend[bend_no].y-head.y)&&len<length;i++)

    {

        GotoXY(head.x,head.y+i);

        {

            if(len==0)

                printf("^");

            else

                printf("*");

        }

        body[len].x=head.x;

        body[len].y=head.y+i;

        len++;

    }

    Bend();

    if(!kbhit())

        head.y--;

}

ولمزيد من اكواد بلغة c++ يمكنك تصفح الموقع لتجد العديد من الاكواد البرمجيه المختلفة.

إقرا ايضا :


تعليقات